Onsdag.

Idag blev det tragglande på ridbanan. Mailan tyckte det var tråkigt och ville helst springa rakt fram med näsan i vädret istället för att jobba på volten. Jag gjorde mitt bästa för att få henne att gå fint och varje gång hon slog näsan i vädret och taktade istället för att skritta så gjorde jag halt och började om.

Mailan blev rastlös (jag förstår henne) och reste sig. Istället för att säga åt henne (och alltså bråka med henne, precis som hon ville) så gav jag bara en drivande hjälp och fortsatte med arbetet. Mailan blev förvånad över att jag inte sa åt henne och i rena förvånelsen så gjorde hon som jag sa. Hon upptäckte att det var roligare och sen gick hon som en ängel på tygeln resten av ridpasset. Skritt och trav på stor volt.

Känns kul att äntligen börja trava. Har ju tragglat i skritt i fem veckor nu så jag tyckte det var dags med trav. Nu kör vi trav tills hon känns redo för galopp (jag längtar). Vilket jag inte tror kommer ta så sjukt länge. Man brukar ju säga att traven är jobbigare för dem än galoppen så på några veckor blir det någon kortare galoppsträcka.

Hon ser redan mycket finare ut i kroppen, fortfarande omusklad men hon är inte lika smällfet och har helt klart lite mer muskler än för två månader sen. Ska ändra lite i hennes foderstat så hon får i sig mer proteiner och grejer så hon kan bygga muskler. Måste passa på att fara ut och plumsa i snön på ängen (gropfri) bredvid stallet innan den är snöfri.

Ängen 100m från stallet är nästan helt snöfri nu! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0